Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Prioritní osa: Počáteční vzdělávání
Oblast podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení
Název projektu: Obsah, metody a formy polytechnické výchovy v mateřských školách
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.3.00/48.0033
Zahájení realizace: 1. 7. 2014
Ukončení realizace: 30. 6. 2015
Realizátor projektu: Západočeská univerzita v Plzni
Partneři projektu:
Hlasové centrum, o.p.s.
Step by Step Česká republika, občanské sdružení
Kurz HLAS A ŘEČ JAKO SOUČÁST PROFESE:
PŘEHLED TUZEMSKÝCH STÁŽÍ:
4. - 6. února 2015 Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené v Praze 5, Výmolova ul. 169; Pozvánka a Program
18. - 20. února 2015 Základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené v Plzni, Mohylová ul. 90; Pozvánka a Program
25. - 27. března 2015 Základní a mateřská škola pro zrakově postižené v Plzni, Lazaretní 25; Pozvánka a Program
PŘEHLED ZAHRANIČNÍCH STÁŽÍ:
Dokumentace z odborné stáže v Lisabonu
Dokumentace z odborné stáže v Seville
Dokumentace z odborné stáže v Cordobě
Hlavním cílem projektu byla výměna dobré praxe a zkušeností v oblasti péče o osoby s poruchami sluchu, hlasu a řeči v rámci vytvořené sítě spolupracujících institucí a šíření výsledků projektu relevantním organizacím v České republice.
Mezi specifické cíle projektu patřilo zajištění komplexního souboru informací o diagnostice a terapii sluchových vad u dětí s kombinovaným postižením; o nových metodách klinického pozorování, které přispějí k odhalení deficitu sluchového hendikepu dítěte; o diagnostice a léčbě různých typů onemocnění a poruch hlasu; o metodách péče o osoby po cévních mozkových příhodách vedoucích ke ztrátě či poruše hlasu a řeči; o službách pro rodiny dětí s postižením sluchu a s kombinovaným postižením a o nových metodách v oblasti techniky mluveného projevu a péče o hlas.
Realizace projektu proběhla v období říjen 2010 až prosinec 2011 pro celkem 34 účastníků do 5 evropských zemí (Irsko, Portugalsko, Španělsko, Švédsko a Francie). Cílovou skupinu účastníků tvořili lékaři, lektoři a odborný zdravotnický personál z Hlasového centra o.p.s., pracovníci provázející rodiny dětí se sluchovým nebo kombinovaným hendikepem ze Společnosti pro ranou péči, ambulantní specialisté, kliničtí logopedi a pracovníci sociálních a zdravotnických služeb.
Projekt reagoval přímo na rozvoj odborných dovedností pracovníků s ohledem na současný i budoucí trh práce, který je a bude stále více založený na komunikaci všech aktérů. Sluchové vady vedou k poruše komunikačních dovedností, které jsou jedním z nejzávažnějších postižení, protože vyřazují člověka ze sociálních kontaktů. Moderní pracovní příležitosti jsou převážně závislé na komunikačních schopnostech. Šance na pracovní uplatnění (adekvátní vzhledem k inteligenci a schopnostem) osob se sluchovým postižením klesá. Čím dříve se sluchová vada u dítěte odhalí a začne adekvátně léčit, zvyšuje se šance na minimalizování následků, které sluchové postižení způsobuje v dalším vývoji dítěte a v dospělosti při jeho pracovním uplatnění na trhu práce.